Hoe technologie het menselijk contact moet vergroten

Bijgewerkt: 24 jan 2019

Productontwikkelaar en CTO van Active Cues Mathijs Konings is ervan overtuigd dat zorginnovaties kunnen bijdragen aan het vergroten van persoonlijk contact en het creëren van geluksmomenten in de zorg. Hij roept andere ontwikkelaars op om zich ook te richten op kwetsbare doelgroepen: “Je kunt een positief verschil maken in de wereld en tegelijkertijd een succesvolle onderneming hebben.”


Mathijs kwam voor het eerst in aanraking met de zorg tijdens de ontwikkeling van de Tovertafel, een zorginnovatie die mensen met een cognitieve uitdaging door middel van interactieve lichtprojecties geluksmomenten brengt. “We hebben dagenlang meegelopen in zorghuizen voor ouderen. Er ging een verborgen wereld voor me open. Het drong toen pas echt tot me door wat de impact van dementie is op iemands leven. En hoe je het verschil kunt maken door een product te ontwikkelen dat niet alleen hun kwaliteit van leven weer verhoogt, maar ook dat van de mensen om hen heen.”


Het vergroten van menselijk contact


Mathijs heeft bewondering voor zorgmedewerkers: “Om in de zorg te kunnen werken, heb je speciale kwaliteiten nodig. Het is een selecte groep mensen waar wij het allemaal van moeten hebben. Het is de taak aan het onderwijs, aan zorgmanagers, zorginstellingen en ontwikkelaars van zorgtechnologie om medewerkers zo goed mogelijk te ondersteunen. De liefde en zorg die vandaag naar één persoon gaat, moet - dankzij een groeiend tekort aan personeel - morgen over twee personen worden verdeeld. Dus moeten we manieren vinden om die liefde te verdubbelen. Het doel van innovaties moet niet zijn: geld besparen. Maar het vergoten van menselijk contact.”


Moeilijk verstaanbaar gedrag verstaanbaar maken


Kun je zoiets bereiken door middel van zorginnovaties? Mathijs denkt van wel: “Stel je voor: je bent 90 jaar oud en je woont in een zorghuis. Of je hebt een ernstige verstandelijke beperking en je krijgt intensieve zorg. Wat wil je dan? Je wil geen nummer zijn. Je wil iemand kennen, maar ook gekend worden. Je wil je ontwikkelen. Zorgtechnologieën maken het mogelijk om mensen meer eigen regie te geven en daardoor ontstaat er ruimte voor contact. Of voor geluksmomenten, hoe groot of hoe klein ze ook zijn.”


“Er zijn initiatieven waarbij mensen met dementie een grotere actieradius krijgen”, vertelt hij. “Ze kunnen door een park lopen, naar de kapper gaan, een ommetje maken. De omgeving wordt zo ingericht dat het veilig is, een soort van simulatie. Je geeft mensen de mogelijkheid om hun neigingen en behoeftes te volgen. Dat is ook innovatie. Door aandacht te hebben voor het individu kun je begrijpen wat iemand nodig heeft.”


Er zijn genoeg voorbeelden van zorgtechnologie die bewoners, cliënten en zorgmedewerkers geluksmomenten opleveren. “Innovaties die helpen om moeilijk verstaanbaar gedrag verstaanbaar te maken, zoals Mentech Innovation doet. Of uitvindingen die helpen bij het kalmeren van mensen die geagiteerd gedrag vertonen. Dat zijn allemaal middelen die helpen de kwaliteit van leven te verbeteren voor de cliënt, maar ook het werkplezier verhogen van de zorgmedewerker.”


Een plek in het werkproces


Het is volgens Mathijs belangrijk om zorgtechnologie bewust een plek te geven en te integreren in het werkproces. “Als je dat niet doet, verslapt de aandacht. Hoe goed de innovatie ook moge zijn. Het moet onderdeel worden van het primaire proces. Als je daar niet bewust mee bezig bent, verval je onder druk in oude gewoontes. Als in jouw functieomschrijving niet staat dat je gebruik moet - en vooral ook mag - maken van bepaalde tools, dan kun je het nooit omarmen.”


Hoe kunnen we het werk zo vormgeven dat de innovaties daar onderdeel van zijn? “Ik denk dat we verzorgers van morgen moeten opleiden met het idee dat zorgtechnologie enorm kan bijdragen aan het creëren van tijd, van contact en van geluksmomenten. In Nederland lopen we al voorop in de wereld: verzorgers hebben veel vrijheid en mogen vaak zelf initiatieven nemen. Dat mogen we ons best realiseren.”


“Prik door je eigen bubbel heen, confronteer jezelf met de wereld.”


En wat is de taak van de productontwikkelaars, zoals hijzelf? Het liefst zou Mathijs een brug bouwen die de zorg voor iedereen dichterbij brengt: “We hoeven niet allemaal een familielid of verzorger van iemand met een zorgbehoefte te zijn om iets bij te dragen. Mensen met een beperking zouden er ook bij moeten horen. Die connectie wil ik sterker maken. Als de waarde van de connectie met de zorg wordt erkend in de maatschappij, wordt de zorg ook aantrekkelijker.”


“Kijk als ontwikkelaar niet naar de grootste groep”, roept Mathijs op, “dat doet iedereen al. Prik door je eigen bubbel heen, confronteer jezelf met de wereld. Je vindt vanzelf iets dat je grijpt. Je kunt een positief verschil maken in de wereld en tegelijkertijd een succesvolle onderneming hebben. Laat je niets wijsmaken door mensen die zeggen dat het niet kan.”


Wat is volgens jou de kracht van innovatie in de zorg? Doe mee en volg de campagne op activecues.com/innovation