Op donderdag 20 juni opent het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) haar deuren voor een foto-expositie waarbij de rol en invloed van zorgtechnologie in beeld worden gebracht. De bijzondere band tussen cliënt en zorgmedewerker staat hierbij centraal.

Staatssecretaris Paul Blokhuis en CEO van Active Cues Hester Le Riche staan naast elkaar voor de opening van de expositie en roepen op tot het nog beter, mooier en leuker te maken van de zorg door middel van technologische innovatie. Deze expositie is een vervolg op de grote campagne rondom de kracht van innovatie in de zorg die in januari 2019 tijdens de e-healthweek werd geopend door secretaris-generaal Erik Gerritsen. De foto’s hangen een maand lang bij VWS zodat zij de medewerkers kunnen inspireren.
De kracht van innovatie
Naast de prachtige foto's die reeds zijn geëxposeerd begin dit jaar, is de collectie uitgebreid met foto’s van mensen met dementie en van verschillende medtech-producten zoals de Tovertafel, CRDL en Inmu. De beelden laten zien hoe geluksmomenten worden ervaren en gecreëerd, en hoe ze de kwaliteit van leven kunnen verbeteren. In de fotoserie worden zorgprofessionals, mensen met een verstandelijke beperking en mensen met dementie in beeld gebracht. Dit geeft een treffend overzicht van technologie, geluksmomenten en verbinding; dé kernwoorden van de campagne ‘De kracht van innovatie’. De foto’s zijn in verschillende zorginstellingen gemaakt door het bekende fotografenduo Bill Tanaka.
Miljoenen geluksmomenten

‘De kracht van innovatie’-campagne is een initiatief van medtech-bedrijf Active Cues. Met hun zorginnovatie Tovertafel zorgen zij in heel Europa voor veel geluksmomenten in de zorg. Zij stimuleren mensen met een cognitieve uitdaging door middel van interactieve lichtprojecties tot sociale interactie en fysieke beweging. Met deze campagne richten zij een community op van techbedrijven, zorginstellingen en onderwijsinstellingen die - door technologie in te zetten - samen wereldwijd miljoenen geluksmomenten in de zorg creëren.
Door een belofte te ondertekenen verklaren de huidige partners van de campagne op 20 juni dat ook zij zich inzetten om de zorg nog beter, mooier en leuker te maken.
Lees meer over de campagne en bekijk de fotoserie.
In de zorg kan een dag worden gemaakt door de grote en kleine geluksmomenten die voorbij komen. Een onverwachte glimlach, een waardevol contactmoment, een moment van trots en eigenwaarde. Nieuwe technologieën kunnen en moeten bijdragen aan het faciliteren en creëren van deze geluksmomenten in de zorg. Daar staat ‘De kracht van innovatie voor’.